Քնէսէթի կրթական յանձնաժողովը կոչ ըրաւ քնէսէթին ճանաչելու հայոց Ցեղասպանութիւնը

Քնէսէթի կրթական յանձնաժողովը յետ մէկուկէս ժամուայ քննարկումներու որոշեց եւ կոչ ըրաւ քնէսէթին ճանաչելու հայոց Ցեղասպանութիւնը. կոչ ըրաւ նոյն որոշումը առնէ Իսրայէլի կառավարութիւնը առաւել որոշեց եւ Կրթութեան նախարարութեան ներկայացուցիչին փոխանցեց որ յետ այսու աւելիով խորանան հայոց ցեղասպանութեան ուսումնասիրութեամբ եւ ուսուցումով:

Ելոյթ ունեցաւ Երուսաղէմի Հայ Դատի Յանձնախումբի ներկայացուցիչ Ժօրժէթ Աւագեան:

Երուսաղէմի Հայ Դատի Յանձնախումբի կողմէ Յակոբ Սեւան Երկիր Մեդիային փոխանցեց թէ վերոնշեալ քննարկման ներկայ եղաւ նաեւ Քնէսէթի խօսնակ Եուլի-Եոել Էդելշտեյնը, որի անսպասելի ներկայութիւնը դիտուեցաւ որպէս հարցի կարեւորութեան շեշտում: Իսկ անոր ելոյթը, ըստ ներկաներուն, նման էր պայթող ռումբի՝ ի նպաստ Հայոց ցեղասպանութեան ճանաչման: Միւս ելոյթները եւս ի նպաստ ճանաչման եղան: Արտաքին գործերի նախարարության ներկայացուցիչը միայն փորձեց հաւասարակշռել դիրքորոշումները, բայց՝ ապարդիւն: Ելոյթներուն կարծիք հնչեց, որ Իսրայելի համար ոչ միայն բարոյական, այլեւ քաղաքական առումով է ճիշտ ժամանակը՝ ճանչնալու Հայոց ցեղասպանութիւնը: Այսպիսով, բանաձեւի նախագիծը կ’ուղարկուի լիագումար նիստի քննարկման: Կը սպասուի, որ այդ տեղի կ’ունենայ յառաջիկայ ամիսներուն, առաւել հաւանական է՝ Սեպտեմբերի վերջին կամ Հոկտեմբերի սկզբին:

יו”ר הכנסת: לא נוכל להמשיך ולהתעלם מנושא רצח העם הארמני

8 ביולי 2015, כ”א בתמוז תשע”ה, בשעה 12:45

מצפה שהכנסת תפעל על פי אמות מידה מוסריות. לא נוכל להמשיך ולהתעלם מהנושא

יו”ר ועדת החינוך ח”כ יעקב מרגי: “הכרה של מדינת ישראל ברצח העם הארמני – ערכית ומוסרית”. קרא לכנסת לקבל החלטה היסטורית

יו”ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין השתתף הבוקר (ד’) בישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות ח”כ יעקב מרגי שציינה 100 שנים לרצח העם הארמני. יו”ר הכנסת אמר בדיון: “ביקרתי באתר ההנצחה בארמניה וקשה מאוד להתעלם ממה שראיתי שם. אני מצפה מעצמי ומהכנסת שתנהג בצורה ראויה כדי שנוכל לקבל החלטות על פי אמות מוסריות של מדינה דמוקרטית. ממשלות רבות בעולם לא קיבלו החלטה בנושא, אבל הפרלמנטים שלהם כן הביעו עמדה חד משמעית. אני אשתדל לקדם את הנושא וכולי תקווה שחברי הכנסת ידעו איך להצביע ברגע האמת”. עוד אמר כי הכנסת אירחה בשבוע שעבר את נשיא הבונדסטאג וציין כי “אם אנחנו והגרמנים יכולים, אז כל עם יכול”.

יו”ר ועדת החינוך, התרבות והספורט ח”כ יעקב מרגי אמר בפתח הדיון כי חובה על העם היהודי להזכיר את הרצח שבוצע בעם הארמני כדי לחנך את הדורות הבאים ולהבין את התהליכים ההיסטוריים שימנעו רצח עם נוסף. “אנחנו מודעים לרגישויות המדיניות, אבל התגברנו עליהן והגיע הזמן שכך תעשה גם הממשלה”. הוא קרא לממשלת ישראל להכיר ברצח העם הארמני ולמליאת הכנסת לקיים דיון ולקבל החלטה היסטורית שלדבריו מתבקשת על פי סולם הערכים היהודיים.

ח”כ זהבה גלאון (מרצ) יוזמת הדיון אמרה כי מדיניות החוץ של ישראל מושפעת לא רק משיקולים עניינים וההתעלמות תוליד את רצח העם הבא. “הגיע הזמן שגם הכנסת וגם הממשלה תכיר ברצח העם הארמני”.

ח”כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי ההכרה ברצח העם הארמני הולכת ומתרחבת וכוללת גם את טורקיה. “רצח עם במאה ה-21 עלול להיות מאוד רלוונטי. צריך להבין את התהליכים שבהם גזענות קשה מאוד מובילה לרצח עם כפי שקרה אצל הטורקים ואצל הגרמנים. תופעות של גזענות מאיימות גם על תשתית החברה שלנו”. הוא ציין כי בשנים עברו הדיון בנושא התקיים בוועדת החוץ והביטחון ולא קיבל ביטוי ציבורי בשל החיסיון שיש על הנושאים הנדונים בוועדה זו.

ח”כ נחמן שי (המחנה הציוני) שייצג את הכנסת בטקס לציון 100 שנים לרצח הם הארמני שהתקיים בארמניה אמר כי “אנחנו רוצים להיות בזירה הבינלאומית בחברת מדינות שמכבדות את המוסר. מדינת ישראל, מדינת העם היהודי חייבת לעשות להכיר במה שעבר על הארמנים. לא יקרה שום דבר ליחסינו עם טורקיה או אזרביג’אן”. עוד אמר כי במצב הקיים כיום בו ישראל מותקפת מכל עבר, לאמירה של ישראל שהיא מכירה בטבח יש משקל חשוב מאוד בזירה הבינלאומית.

גם ח”כ מייקל אורן (כולנו) אמר כי הגיע הזמן ש”כמדינה נכיר שבוצע רצח עם בארמנים ונעשה צדק וסגירת מעגל”.

ח”כ באסל גאטס (הרשימה המשותפת) אמר כי הכנסת נוהגת על פי סטנדרטים כפולים: “הכנסת מרשה לחוקק חוקים בעלי אופן גזעני , אבל מדברת על הנושא הזה”.

בדיון השתתפה זו’רז’ט אואקיאן בת העדה הארמנית שריגשה את הנוכחים כשהקריאה מהכתוב בדמעות את דבריה: “באתי להגיד לכם די! פעלו לפי המצפון האנושי והאישי שלכם. מה יגידו ילדינו כשיצטרכו לקבל החלטה חשובה ויזכרו בהוריהם שהעדיפו שיקולים אחרים על פני גישה מוסרית וצודקת”. היא הוסיפה ואמרה כי טורקיה של היום ממשיכה את דרכה והסולטן החדש שלה ארדואן מתעלם ומאיים על מדינות. ” ארדואן מטיף מוסר על החוק הבינלאומי ולצערי ישראל פוחדת ולא רוצה להכעיס אותו. אני רוצה ישראל אמיצה שלא נכנעת ללחצים. דומני שטורקיה היתה מתייחסת לישראל ביתר כבוד אם היתה מכירה ברצח העם הארמני”.

לדברי עודד יוסף נציג משרד החוץ, ישראל מחזקת את הקשר עם המדינה הארמנים ומשתפת פעולה בפרויקטים רבים. הוא טען כי הדיון הבינלאומי בנושא מתרכז במינוח הספציפי שהופך את הדיון לפוליטי ולא ענייני. “רק 20 מדינות מכירות במונח הספציפי. העיסוק במונח הוא פוליטי ומסית אותנו מהתייחסות לבעיה”.

ח”כ גלאון קראה לעברו: “שורה של מדינות הכירו בג’נוסייד הארמני וזה לכבודה של מדינת ישראל להכיר בך. זוהי אמנם טרגדיה, אבל אי אפשר להסתפק במינוח טרגדיה”.

ערן לרמן סגן ראש המל”ל למדיניות חוץ הוסיף כי מעבר למה שנאמר על ידי משרד החוץ, האחריות להכרה נופלת על הצד שצריך לבצע את הפעולה: “יש ממד ערכי בתפיסה שלפיה האחריות לבירור היסטורי ולהכרה במה שקרה נופלת על המדינות המעורבות. האחריות ההיסטורית נופלת על המדינה הנוגעת בדבר”.

עם סיום הדיון הודה יו”ר הוועדה ח”כ מרגי ליו”ר הכנסת על דבריו הנחרצים וקרא לממשלת ישראל להכיר ברצח העם הארמני ולכנסת לקיים דיון ולקבל החלטה היסטורית.

L’invité du Grand Direct – Georgette Avakian – 13/04/2015