دکتر جعفر حق پناه: سال 2015 میلادی سال سختی برای ترکیه می باشد

دکتر جعفر حق پناه:
سال 2015 میلادی سال سختی برای ترکیه می باشد

روابط عمومی موسسه ترجمه و تحقیق هور

روز چهارشنبه 23 مهرماه 1393 موسسه ترجمه و تحقیق هور نشستی را با حضور دکتر جعفر حق پناه استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و عضو شورای سردبیری نشریه همشهری دیپلماتیک برگزار کرد.در این جلسه دکتر جعفر حق پناه در خصوص انتخابات اخیر ریاست جمهوری ترکیه و دورنمای سیاسی آن کشور سخنرانی کرد.

در ابتدای نشست، ایساک یونانسیان عضو هیئت مدیره و مدیر روابط عمومی موسسه ترجمه و تحقیق هور ضمن خوش آمد گویی به حضار به معرفی دکتر جعفر حق پناه و سوابق علمی وی پرداخته و مختصری از موضوع جلسه سخنرانی را برای حضار و اعضای این موسسه تشریح نمود.

در ادامه دکتر حق پناه پشت تریبون قرار گرفته و گفت:

بسیار خوشحالم که این فرصت پیش آمد تا امروز در اینجا حضور داشته باشم و در خصوص موضوعی صحبت نمایم که برای ارامنه بسیار حائز اهمت می باشد.حائز اهمیت از این لحاظ که سال پیشرو سال سرنوشت سازی برای ارامنه و ترکیه محسوب می شود.

دکتر حق پناه سخنان خود را با تشریح نظام سیاسی حاکم بر ترکیه و روند انتخابات آن کشور ادامه داد و گفت:

هدف حزب عدالت و توسعه به سرکردگی رجب طیب اردوغان از ایجاد تغییرات در قانون اساسی ترکیه، افزایش اختیارات ریاست جمهوری که پیش از آن یک پست فرمایشی محسوب می شد می باشد.این حزب در نظر دارد در آینده نزدیک تغییرات گسترده تری در قانون اساسی آن کشور ایجاد کرده و در واقع مجلس ملی آن کشور را از حالت پارلمانی به حالت ریاستی تغییر دهد.البته در این راه کار آسانی در پیش نخواهد داشت.زیرا احزاب مخالف دولت به رهبری احمد قلیچدار اغلو بیکار ننشسته و به مقابله خواهند پرداخت.وی با تشریح تغییرات انجام گرفته گفت:

حکومت و دولت امروز ترکیه با مشکلات داخلی و خارجی بسیاری مانند مسئله کردها ،سرنوشت گروه تروریستی داعش ، بحران عراق و سوریه، و تنش با دیگر همسایگان خود روبرو است، اما آنچه بیشتر دولتمردان آنکارا را نگران می سازد، فرا رسیدن سال 2015 میلادی یعنی سالگرد نسل کشی ارمنیان است. زیرا معتقدم در این سال دولت ترکیه زیر فشارهای داخلی و خارجی بسیاری قرار خواهد داشت و سال بسیار سختی در انتظار آن کشور می باشد.

نشست بررسی انتخابات اخیر ترکیه و دورنمای سیاسی آن کشور با پرسشهایی از سوی حاضران ادامه یافت که دکتر حق پناه در خصوص پرسشی در مورد دورنمای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گفت:

به نظر بنده با توجه به شروطی که اتحادیه اروپا برای عضویت کشورها دراین اتحادیه در نظر گرفته و با توجه به روندی که ترکیه در سیاست های داخلی و منطقه ای خود اعمال می کند، به آسانی نخواهد توانست به عضویت این اتحادیه درآید، مهمترین این شروط حقوق اقلیتهای مذهبی آن کشور مانند حقوق کردها،علویها و ارمنیان است که ترکیه با مشکلات عدیده ای در این خصوص روبرو است.


Թուրքիայի հանր. նախագահի նոր ընտրութեան հարցերի քննարկումը՝ «ՀՈՒՍԿ» հաստատութեան մէջ

«ԱԼԻՔ» – Երէկ՝ չորեքշաբթի, հոկտ. 15-ի երեկոյեան ժամը 7-ին, Հայկական հարցերի ուսումնասիրութեան (ՀՈՒՍԿ) հաստատութեան կենտրոնատեղիում տեղի ունեցաւ՝ «Թուրքիայի նախագահական ընտրութիւններն ու նոր կառավարութեան քաղաքական հեռանկարը» թեմայով դասախօսութիւն:
Օրւայ դասախօսն էր Թեհրան համալսարանի դասախօս, Միջին Ասիայի եւ Կովկասի հարցերի փորձագէտ, «Համշահրի» օրաթերթի «Դիպլոմատիկ» յաւելւածի խմբագրակազմի անդամ դոկտ. Ջաաֆար Հաղփանահը: 1969 թ. ծնւած եւ Թեհրան համալսարանի քաղաքական գիտութիւնների ֆակուլտետն աւարտած դոկտ. Հաղփանահը հեղինակն է նաեւ բազմաթիւ գրքերի եւ յօդւածների՝ տարբեր բնագաւառներում:
Սկզբում «ՀՈՒՍԿ» հաստատութեան կողմից դասախօսին ներկայացրեց ու ներկաներին ողջունեց, օրւայ հաղորդավար Իսահակ Իւնանէսեանը, որից յետոյ ամբիոնին մօտեցաւ դոկտ. Հաղփանահը: Նա Թուրքիայի նորընտիր նախագահ Էրդողանի եւ նրա «Արդարութիւն եւ զարգացում» կուսակցութեան աշխատելաոճի, ընտրութիւնների մասսայականացման՝ պարլամենտականից ղեկավարական ձեւին անցնելու, հանր. նախագահական ընտրութիւնների միւս երկու թեկնածուների, ուժը վարչապետից նախագահին յանձնելու հարցերի մասին արտայայտւելու կողքին, անդրադարձաւ Թուրքիայի բազմաթիւ խնդիրներին եւ դժւարութիւններին, եւ նկատի առնելով առանձնապէս Հայոց Ցեղասպանութեան 100-ամեակի հանգամանքը, միւս հարցերի կողքին՝ 2015 թ. համարեց խիստ դժւարին տարի՝ Թուրքիայի կառավարութեան համար, որից հազիւ թէ կարողանայ ձերբազատւել Ռեջեբ Թայիբ Էրդողանը, յատկապէս, որ կան՝ Սիրիայի եւ Իրաքի, «ԴԱԷՇ»-ի եւ քրդերի, Արեւմուտքի եւ Եւրոմիութեան անդամակցութեան խստագոյն պայմանների հարցերը եւս:
Դոկտ. Ջաաֆար Հաղփանահի մասնագիտական ելոյթին յաջորդեց ներկաների հետաքրքրական հարցադրումների բաժինը, որոնց հակիրճ, սակայն փաստացի տւեալներով պատասխանեց օրւայ՝ դասախօսը:
Հանդիպման աւարտին տեղի ունեցաւ համեստ ընդունելութիւն: