کمک های آذربایجان به تروریزم بین المللی

موسسه ترجمه و تحقیق هور

گریگور قضاریان

کارشناس مسائل ترکیه

گروه های تکفیری سلفی، شورشیان ضد حکومتی، داعشیان و دیگر گروه های تروریستی، اسلحه و جنگ افزارهای مورد نیاز خود را چگونه تهیه میکنند؟ خمپاره اندازها، بمبها، نارنجک ها و دیگر سلاحهایی که جان هزاران بی گناه را به کام مرگ میکشاند و هزاران نفر دیگر را آواره و بی خانمان می سازد از چه طریقی به دست این گروه ها می رسد؟ چه اشخاص، دولت ها یا نهادهایی تامین کنندگان این سلاح های مرگبار برای این گروهک ها هستند؟

برای پاسخ این سئوالات لازم نیست جای دوری رفت، هستند حکومت هایی در منطقه که با استفاده از امکانات خود در جهت حمایت این تروریست ها و همزمان تامین منافع خود گام بر می دارند،‌ کشورهایی همچون آذربایجان، عربستان سعودی، ترکیه،‌ اسرائیل … و در راس آنها آمریکا.

اخیراً در رسانه های بلغارستان (1)، اسنادی منتشر شده است مبنی بر دست داشتن دولت آذربایجان و چند دولت دیگر در زمینه حمل و انتقال این تسلیحات و مهمات و رساندن آنها به دست گروههای تروریستی.

*تامین کنندگان این جنگ افزارها، اکثراً کارخانه های تسلیحاتی از کشورهای بالکان همانند بلغارستان، صربستان، رومانی، جمهوری چک، مجارستان،‌ لهستان،‌ یک شرکت اسرائیلی (2) و دو-سه شرکت آمریکایی (3) هستند.

* سفارش دهنده یا گیرنده اصلی این تسلیحات، عمدتاً وزارت دفاع آذربایجان است و طبیعتاً این محموله ها می باید که به مقصد باکو یا منطقه ای در آذربایجان تخلیه شوند ولی این محموله ها هیچگاه به آذربایجان نمی رسند و در بین راه در کشورهای دیگر تخلیه می شوند.

* حمل کننده اصلی این تسلیحات و مهمات یک شرکت هوایی باری متعلق به دولت آذربایجان به نام خط هوایی سیلک وی (Silk way airlines)(4) است.

طبق این اسناد، خط هوایی سیلک وی آذربایجان، ارائه دهنده خدمات حمل بار به شرکت های خصوصی و کارخانجات اسلحه سازی است، اکثر این کارخانه ها و شرکت ها در کشورهای بالکان،‌ آمریکا و اسرائیل قرار دارند.

در سه سال اخیر (2017، 2016، 2015) شرکت سیلک وی چهار قرارداد حمل بار با شرکت آمریکایی چمرینگ chemring به ارزش 302 میلیون دلار داشته است. شرکت چمرینگ یک شرکت اسلحه سازی آمریکایی است.

سیلک وی دو قرارداد هم با شرکت آمریکایی کالمن (شرکت خدماتی Culman) امضا کرده است، ‌ارزش هرقرارداد 48 میلیون دلار. یک قرارداد هم با شرکت اسلحه سازی اوربیتال اتک به Orbital ATK به مبلغ 250 میلیون دلار به امضا رسانده است.

رویه حمل و انتقال تسلیحات

از آنجائیکه سفارش دهنده و صاحب اصلی این محموله ها دولت آذربایجان یعنی وزارت دفاع آذربایجان است و هنگام بارگیری، مقصد نهایی شهر باکو ذکر می شود، بنابراین خود دولت آذربایجان نیز می تواند تعیین کند که این بارها چگونه حمل شوند، در اینجاست که وزارت امور خارجه آذربایجان وارد میدان می شود.

ابتدا، وزارت امور خارجه به تمامی سفارتخانه هایش در کشورهای اروپایی (که مبدا حمل بار هستند، مثل بلغارستان،‌ صربستان و…) نامه ای می فرستد، در این نامه ها به سفارتخانه ها دستور داده شده است که با وزارت خارجه کشور میزبان نامه نگاری کرده و درخواست نمایند که محموله هایی که به مقصد آذربایجان و توسط شرکت هوایی سیلک وی حمل می شود تحت عنوان «محموله های دیپلماتیک» ثبت شوند. (چون محموله های دیپلماتیک، طبق آداب کنسولی و دیپلماتیک از بازرسی، پرداخت حقوق گمرکی و مالیاتها و صدور بارنامه معاف هستند). وزارت خارجه کشور میزبان نیز متعاقب درخواست سفارت جمهوری آذربایجان،‌ به سازمان هواپیمایی کشورش دستور می دهد بارهایی که توسط شرکت هوایی سیلک وی به مقصد آذربایجان بارگیری می شود به عنوان «محموله دیپلماتیک» محسوب شوند و از معافیت های دیپلماتیک برخوردار شوند. بدین گونه صدها تن مهمات و تسلیحات بدون هیچ نوع بازرسی، توسط شرکت سیلک وی از مبداً کشورهای اروپایی به مقصد آذربایجان بارگیری می شوند اما هیچگاه به آذربایجان نمی روند. طبق این اسناد رسانه های بلغاری، هواپیماها در فرودگاههای ترکیه (دیاربکر و اینجرلیک) و عربستان سعودی بر زمین می نشیند، تسلیحات از ترکیه به سمت پایگاه های تروریست ها در سوریه (از جمله جبهه النصره) و عراق و از فرودگاه عربستان به سمت یمن و باز هم سوریه روانه می گردند.

برای مثال، اسلحه هایی که در انبارهای تسلیحاتی داعش، پس از آزادسازی موصل پیدا شده اند، از نوع اسلحه هایی هستندکه در «محموله های دیپلماتیک» هواپیماهای آذری در فرودگاه های ترکیه تخلیه شدند.

در طی سه سال اخیر 350 حمل «محموله دیپلماتیک» از مبداً کشورهای اروپایی به مقصد آذربایجان توسط شرکت سیلک وی انجام شده که هیچکدام ازآنها هرگز وارد آذربایجان نشدند، در بین راه در ترکیه،‌ عربستان، امارات و افغانستان تخلیه شدند. هواپیماها به بهانه سوخت گیری یا نقص فنی در این فرودگاه ها فرود آمده و «محموله دیپلماتیک» آنها یعنی همان مهمات، جنگ افزارها،‌ توسط نهادهای مربوطه این کشورها به پایگاه های تروریست ها حمل می شوند.

زیر نویسها:

1-https://www.sott.net/article/355545-Shocking-Under-cover-of-diplomatic-flights-Azerbaijani-regime-has-been-shipping-weapons-to-terrorists-worldwide-leaked-documents-claim

-https://www.abeldanger.org/diplomatic-flights-shipping-weapons-to-terrorists-cant-destroy-a-country-unless-terrorists-are-supplied-with-weapons-and-munitions-the-war-on-terrorism-continue/

-http://trud.bg/350-diplomatic-flights-carry-weapons-for-terrorists/

2- elbitsystems.comشرکت اسرائیلی البیت سیستم، تولید کننده محصولات دفاعی الکترونیکی

3- www.purpleshovel.comشرکت آمریکایی پرپل شاول فعال در زمینه هوا فضا .

www.chemringmp.com و www.orbital atk شرکت های تسلیحاتی آمریکایی

4- www.silkwayairlines.com و www.silkwaywest.com